6 Sunde Typer Te

6 sunde typer te

Te er verdens mest populære drik udover vand – og den har masser af sundhedsmæssige fordele. Her kan du læse hvad 6 forskellige typer te kan gøre for dig.

Sort te

Sort te er det mest almindelige form for te og står får 75% af det globale te forbrug. Som det er tilfældet med mange te er den lavet af bladene fra planten ‘Camellia sinesis’, som er blevet rullet og fermenteret, herefter tørret og knust. Sort te har en anelse bitter smag og indeholder mest koffein – omkring 40mg pr. kop. Det kan sammenlignes med en kop kaffe, som typisk indeholder mellem 50-100 mg koffein.

Sort te har høje koncentrationer af antioxidanter som theaflavins og thearubiginer, som bl.a. movirker et højt kolesteroltal. Derudover så har research vist at mennesker som regelmæssigt drikker sort te har 21% mindre risiko for at blive ramt af et slagtilfælde.

Grøn te

Grøn te er en anelse mere delikat i dens smag end sort te. Bladene bliver tørret og varmebehandlet lige efter de er blevet plukket, hvilket stopper fermenteringsprocessen. Grøn te indeholder omkring 25mg koffein pr. kop.

Grøn te er fuld af antioxidanter kaldet catechins, som er god mod mange sygdomme. Et studie viste at folk som dagligt drak en kop grøn te, sænkede risikoen for at blive ramt af hjertekarsygdomme med op til 10%. Læs mere her om grøn te og dets gode egenskaber.

Oolong te

Oolong te er næsten det samme som sort te, men det har fermenteret i kortere tid, hvilket giver det en kraftigere smag. Teen indeholder omkring 30mg koffein pr. kop.

Teen har en fordel når det kommer til vægttab og kan rent faktisk støtte dig i processen. Oolong te aktiveret et ensym, som er ansvarligt for at opløse fedt. En undersøgelse viste, at kvinder som drak oolong te brændte flere kalorier i løbet af en to timers periode, end dem som drak vand.

Hvid te

Bladene fra hvid te bliver plukket når de er meget unge, så hvid te har en meget mildere smag end andre te typer – derudover så er det også den te med det laveste indhold af koffein, ca. 15mg pr. kop.

Hvid te er også god for en masse ting, når det hylder helbredet. Den giver de samme fordele som mange andre te, da den modvirker hjertekarsygdomme og flere former for kræft. Et forsøg på dyr, som blev offentliggjort fandt ud af, at hvid te resulterede i forbedret glukosetolerance og en reduktion i LDL kolesterol.

Blandede te med smag

I denne kategori af te er der tilsat yderligere smag, det kunne eksempelvis være ingefær, kanel, appelsin og kardemomme, som så er blandet med blade fra sort, grøn eller hvid te.

Blandede te med smag har samme antioxidanter, som teen har når den ikke er blandet sammen med noget. Når teen er blandet med andet såsom blåbær, så kan den faktisk have et endnu højere indhold af antioxidanter. Det eneste du skal være opmærksom på ved denne type te, er ikke at købe typer te, som er blevet sødet for meget. Disse kan indeholde sukker og have et markant mindre indehold af antioxidanter, så du skal drikke 20 kopper for at få samme indhold som du får i 1 kop med ren te.

Urtete

Teknisk set så er urtete slet ikke rigtig te, det er en kombination af tørret frugter, blomster og urter. Urtete indeholder som regel ikke noget koffein.

Der har været mindre research når det kommer til urtete-blandinger, men de få der har været viste at der stadig er mange fordele. Eksempelvis vil du sove bedre ved at drikke kamillete og fordøje maden bedre, ved at drikke te med mynte.

Kathrine Perch

Hej mit navn er Kathrine Perch og det er mig som står bag bloggen. Jeg elsker te og har i den forbindelse lavet denne side. Håber du nyder mine indlæg om te'ens verden :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *